Navigation close button

9,5 km wandeling

Een wandeling rondom Teuven, via grensdorp De Planck, met mooi uitzicht over het Gulpdal, langs de Gulp en door het Teuvense bos.

Voor deze wandeling is goed schoeisel aanbevolen. Een wandeling met lichte stijging en daling in 1ste helft. Vanaf 2e helft (blad 2) pittige stijging en daling. Mogelijkheid tot ijsje kopen onderweg. Duur 2 uur 30 min (9,5 km).

Deze wandeling start bij Moeder de Gans. Bij het verlaten van ons terrein aan straatkant links af en de straat omhoog volgen richting de Sint-Pieterskerk uit 1871. Deze is een vervanging van de eerste kerk, gebouwd in 1822 en uitgebrand in 1870. Tegenover de kerkingang linksaf, straat loopt iets omhoog. Bij de Y-sprong , bij het ijzeren veldkruisje, links aanhouden het onverharde pad op. Deze langzaam stijgend volgen, aan beide zijden weilanden. Onvoorstelbaar dat ongeveer 40 jaren geleden alles om ons heen bedekt was met hoogstamboomgaarden, waarvan we nu hier en daar een restantje zien staan. Nog ongelofelijker is dat nog langer geleden een groot deel van deze helling bedekt was met een dicht helling bos (vergeet niet eens achterom te kijken, je ziet Teuven liggen in het Gulp-dal met daarachter een prachtig  origineel helling bos). Halverwege aan de rechterkant in de weiden zie je de Boerengolf liggen. Het ‘open’pad gaat over in een restantje van vorengenoemd bos, genaamd Roodbos. Deze ligt op 240 meter hoogte.
Blijf het pad door bos volgen, je komt aan bij een verharde weg (LET OP: hard rijdend verkeer!!, dus kinderen en honden in de gaten houden), deze bij slagboom oversteken en pad het Veursbos in (gemarkeerd door houten palen aan beide zijden) rechtdoor blijven volgen, deze komt uit op een verhard straatje. Linksaf, aan rechterzijde huis van ’t Voerboertje (ijs), met ijsverkoop-automaat, gelijk na dit huis rechtsaf paadje langs haag (aan rechterzijde) volgen recht door stuk akkerland (deze is regelmatig bebouwd met mais), door hekje heen, stukje schuin naar links weiland doorsteken en dan pad naast dit weiland rechtdoor volgen. Je komt aan in het grensdorpje De Planck, aan linkerhand ligt het schooltje. Bij grote weg rechtsaf, deze volgen. Doorlopen naar T-splitsing, hier rechtsaf en direct hierna oversteken geasfalteerd straatje tussen huizen (Plankerweg) ingaan. Je loopt nu langzaam dalend het Gulpdal weer in en komt in het gehucht Nurop.

Hier, iets links aanhoudende, schuin de grensweg tussen Slenaken en Teuven oversteken en in die bocht rechtsaf tussen twee huizen gelegen straatje (I gen Treut) inslaan. Straatje gaat over in zandpad richting heuvel en komt aan bij het

riviertje De Gulp, welke ontspringt in Plombière (België) en door het Gulpdal richting Gulpen gaat.

Steek deze over, (let op: bij natte ondergrond heel erg glad en dan beter links boven op berm om boom heenlopen) loop een stukje langs dit riviertje en houdt het eerste paadje rechts aan, over houten bruggetje, omhoog, via houten trapleuning (goed vasthouden) weer dalende en volg de holle weg (= waar vroeger paard en wagen doorkwamen van het plateau naar het dal en terug) omhoog de heuvel op. Inmiddels loop je in het Teuvense bos, rijk aan flora. De heuvel bestaat uit een kalklaag van 70-80m dik en daaronder ligt Vaals groenzand (= zanden doorspekt met ondoorlaatbare kleilagen). Tijdens het stijgen zie je aan de rechterkant mooie groene grasvlakten. We blijven dit pad volgen, bijna bovenaan aan (voorbij pad naar links welke u niet inslaat) aan linkerkant een dassenburcht en iets verder door, bij elektriciteits- draden, rechts een mooi uitzicht over Teuven. We blijven dit pad volgen en komen boven op het plateau bij een geasfalteerde weg uit. Wij staan nu op een hoogte van 260m. Heeft u trek in een ijsje: dan even links afslaan naar Gelato Farm. Even rechts de weg opgaan en voor bocht links brede veldweg inslaan (Teuvener Driesen) en deze volgen. 1ste Paadje rechterkant vrij aan het begin overslaan maar na ongeveer 800m rechtsaf slaan. Dit pad herken je als volgt: het begint direct na een ijzeren slagboom en het pad heeft brede bandensporen. Je gaat dit pad in en komt door het berkenbosje welke overgaat in een open gebied. Volg dit pad en al dalende door het Teuvense bos loop je tegen het weiland aan (geniet nog even van het mooie uitzicht over Teuven). Pad loopt rechtdoor en deze komt uit op de geasfalteerde weg. Links af. Deze geasfalteerde weg blijven volgen, je komt weer over het riviertje De Gulp heen en loopt Teuven binnen. De straat blijven volgen, deze loopt omhoog en boven aangekomen ben je terug in de kern van Teuven. Het grote witte gebouw links op hoek is het vroegere Gemeentehuis. Je steekt nu schuin over en bent terug bij Moeder de Gans.

We hopen dat u een fijne wandeling heeft gehad,