Navigation close button

5km Wandeling

Een “snuffel”tocht door het Rood- en Veursbos, langs het grensdorp De Planck en mooi uitzicht op Gulpdal.

Voor deze wandeling is gemakkelijk zittend schoeisel voldoende. Een wandeling met lichte stijging en daling. Duur 1 uur 15 min (5 km).

Deze “snuffel”tocht start bij Moeder de Gans. Bij het verlaten van ons terrein aan straatkant links af en de straat omhoog volgen richting de Sint-Pieterskerk uit 1871. Deze is een vervanging van de eerste kerk, gebouwd in 1822 en uitgebrand in 1870. Tegenover de kerkingang linksaf, straat loopt iets omhoog. Bij de Y-sprong , bij het ijzeren veldkruisje, links aanhouden het onverharde pad op. Deze langzaam stijgend volgen, aan beide zijden weilanden. Onvoorstelbaar dat ongeveer 40 jaren geleden alles om ons heen bedekt was met hoogstamboomgaarden, waarvan we nu hier en daar een restantje zien staan. Nog ongelofelijker is dat nog langer geleden een groot deel van deze helling bedekt was met een dicht helling bos (vergeet niet eens achterom te kijken, je ziet Teuven liggen in het Gulp-dal met daarachter een prachtig  origineel helling bos). Halverwege aan de rechterkant in de weiden zie je de Boerengolf liggen. Het ‘open’pad gaat over in een restantje van vorengenoemd bos, genaamd Roodbos. Deze ligt op 240 meter hoogte.
Blijf het pad door bos volgen, je komt aan bij een verharde weg (LET OP: hard rijdend verkeer!!, dus kinderen en honden in de gaten houden), deze bij slagboom oversteken en pad het Veursbos in (gemarkeerd door houten palen aan beide zijden) rechtdoor blijven volgen, deze komt uit op een verhard straatje. Linksaf, aan rechterzijde huis van ’t Voerboertje (ijs), met ijsverkoop-automaat, gelijk na dit huis rechtsaf paadje langs haag (aan rechterzijde) volgen recht door stuk akkerland (deze is regelmatig bebouwd met mais), door hekje heen, stukje schuin naar links weiland doorsteken en dan pad naast dit weiland rechtdoor volgen. Je komt aan in het grensdorpje De Planck, aan linkerhand ligt het schooltje. Bij grote weg rechtsaf, deze volgen. Doorlopen naar T-splitsing, hier rechtsaf en direct hierna oversteken geasfalteerd straatje tussen huizen, Plankerweg, ingaan. Je loopt nu langzaam dalend het Gulpdal weer in en komt in het gehucht Nurop. Je gaat rechtsaf de geasfalteerde Grensweg op naar Teuven (linksaf gaat deze weg naar Slenaken NL). Blijf alsmaar deze weg volgen en je komt dan vanzelf weer uit bij de kerk en dus ook terug bij Moeder de Gans, waar ongetwijfeld een heerlijk glas Belgisch bier op u wacht.

We hopen dat je een fijne wandeling hebt gehad,
 Team Moeder de Gans                                                                                                            0032 (0)4 3812285