Navigation close button

4,5km Wandeling

Een wandeling door Teuven en het gehucht Nurop en door het Teuvense bos tot op het plateau Driesen.

Goed schoeisel is aanbevolen. Een wandeling van licht dalen en stijgen. Duur 1½ uur (4,5 km). Vergeet niet tijdens de wandeling om u heen te kijken, kijk ook eens achterom 😊

Bij verlaten terrein Moeder de Gans aan straatkant links af en de straat omhoog volgen richting de Sint-Pieterskerk uit 1871. Deze is een vervanging van de eerste kerk, gebouwd in 1822 en uitgebrand in 1870. Deze blijven volgen, draait iets om de kerk heen, en uiteindelijk kom je bij een kruising. Rechtover steken, dit is het grensweggetje richting Slenaken Nederland, en het slingerstraatje blijven volgen tot aan een kleine kruising met kleine rotonde en Wegkruis hierop. Hier rechts aanhouden en in bocht rechtsaf tussen twee huizen gelegen straatje inslaan. Straatje gaat over in zandpad richting heuvel en komt aan bij het riviertje De Gulp, welke ontspringt in Plombière (België) en door het Gulpdal richting Gulpen gaat. Steek deze over, (let op: bij natte ondergrond heel erg glad en dan beter links boven op berm om boom heenlopen) loop een stukje langs dit riviertje en ga het eerste paadje rechts in. Dit paadje komt uit boven een aan rechterhand liggende holle weg (= waar vroeger paard en wagen  doorkwamen van het plateau naar het dal en terug). Hier staat een houten trapleuning, goed vasthouden, waarlangs je steil naar beneden gaat en volg je de holle weg omhoog de heuvel op. Inmiddels loop je in het Teuvense bos, rijk aan flora. De heuvel bestaat uit een kalklaag van 70-80m dik en daaronder ligt Vaals groenzand (= zanden doorspekt met ondoorlaatbare kleilagen).Tijdens het stijgen zie je aan de rechterkant mooie groene grasvlakten. We blijven dit pad volgen, bijna bovenaan aan (voorbij pad naar links welke u niet inslaat) aan linkerkant een hele grote dassenburcht en iets verder door, bij elektriciteitsdraden, rechts een mooi uitzicht over Teuven. We blijven dit pad volgen en komen boven op het plateau bij een geasfalteerd weggetje uit. Wij staan nu op een hoogte van 260m. Even rechts dit weggetje opgaan en voor bocht links brede zandpad inslaan en deze volgen. 1ste Paadje rechterkant vrij aan het begin overslaan maar naar ongeveer 800m rechtsaf slaan. Dit pad herken je als volgt: het begint direct na een ijzeren slagboom en het pad heeft brede bandensporen. Je gaat dit pad in en komt door het berkenbosje welke overgaat in een omgekapt open gebied. Volg dit pad en al dalende door het Teuvense bos loop je tegen het weiland aan (geniet nog even van het mooie uitzicht over Teuven). Pad loopt rechtdoor en deze komt uit op de geasfalteerde weg. Links af. Deze geasfalteerde weg blijven volgen, je komt weer over het riviertje De Gulp heen en loopt Teuven binnen. De straat blijven volgen, deze loopt omhoog en boven aangekomen ben je terug in de kern van Teuven. Het grote witte gebouw links op hoek is het vroegere Gemeentehuis. Je steekt nu schuin over en bent terug bij Moeder de Gans.