Navigation close button

3,5km wandeling

Een wandeling om het Kasteel van Sinnich en langs de bosrand van het Teuvender bos met een mooi uitzicht op Teuven

Deze wandeling is geschikt voor gezinnen met kleine kinderen of gewoon voor degene die een leuk “ommetje” wil maken. Gemakkelijk zittend schoeisel is voldoende. Een wandeling van een klein uurtje (3 ½ km)

Je verlaat het terrein van Moeder de Gans aan de straatkant en gaat rechtsaf. Volg de geasfalteerde straat, in verband met veiligheid aan linkerzijde van de straat lopen, en sla het eerste straatje links in. Je bent nu in Obsinnich, een gehuchtje behorende bij Teuven. Aan linkerzijde ligt het Kasteel van Sinnich met zijn grote tuinen. Dit kasteel is van oorsprong een klooster daterend uit de 11e eeuw. Je volgt de straat, deze gaat over het riviertje de Gulp, maakt een bocht naar links en daarna een bocht naar rechts. In deze laatstgenoemde bocht sla je linksaf het zand-/bospad in. Dit pad blijf je de gehele tijd volgen. Aan de linkerkant ziet u de achterzijde van het Kasteel en rechts de hellingen met een rijke flora. Vrij aan het begin van dit pad zie je aan de rechterkant (bij een pad dat naar boven gaat) een Mergelkuil. Deze is ontstaan doordat vroeger de boeren krijt uit de heuvel haalden om het land mee te “bemergelen” (dit om het kalkgehalte van de bodem op peil te houden). Het pad dat naar boven gaat en het stukje pad dat je net hebt gelopen worden holle wegen genoemd. Deze holle wegen zijn ontstaan daar men vroeger met paard en wagen van de hoger gelegen akkers naar het dal reed en de koeien langs deze paden verplaatsten. Goed, zoals gezegd, je blijft dit pad al slingerend volgen en eenmaal lopend onder aan de bosrand krijg je een mooi uitzicht over Teuven met z’n hoger gelegen kerk en de omgeving. Het zandpad eindigt bij een geasfalteerde straat en hier ga je linksaf de straat volgen. Je komt weer over het riviertje de Gulp en loopt zo het dorp Teuven binnen. Aan je rechterhand ligt Hof de Draeck. Deze dateert uit de 17e eeuw, had toen de naam De Hoof en is midden 19e eeuw aangepast. De straat blijven volgen, deze loopt omhoog en boven aangekomen ben je terug in de kern van Teuven. Het grote witte gebouw links op de hoek is het vroegere Gemeentehuis. Je steekt nu schuin over en bent terug bij Moeder de Gans.