Navigation close button

14,5km Wandeling

“De Voerense Landschapstuin”

Een ontdekkingstocht door de Voerstreek met prachtige vergezichten, langs forellenkwekerij Sint-Pietersvoeren en onder Spoorbrug Sint-Martensvoeren door.

Stevige schoenen. Een gezonde stevige wandeling door een prachtig landschap. Mogelijkheden tot eet- en drinkpauze onderweg. Duur 3 ¾  uur (14,5 km) zonder pauze. Vergeet niet tijdens de wandeling om u heen te kijken, kijk ook eens achterom!

Bij het verlaten terrein Moeder de Gans aan straatkant links af en de straat omhoog volgen richting de Sint-Pieterskerk uit 1871. Deze is een vervanging van de eerste kerk, gebouwd in 1822 en uitgebrand in 1870. Tegenover de kerkingang linksaf, straat loopt iets omhoog. Bij de Y-sprong , bij het ijzeren veldkruisje, links aanhouden het onverharde pad op. Deze langzaam stijgend volgen, aan beide zijden weilanden (vergeet niet eens achterom te kijken) Halverwege aan de rechterkant in de weiden ziet u de Boerengolf liggen. Het ‘open’pad gaat over in een stukje overgebleven bos, genaamd Roodbos. Deze ligt op 240 meter hoogte.
Blijf het pad door bos volgen, je komt aan bij een verharde weg (LET OP: hard rijdend verkeer!!, dus kinderen en honden in de gaten houden), deze bij slagboom oversteken en pad het Veursbos in (gemarkeerd door houten palen aan beide zijden) rechtdoor blijven volgen, deze komt uit op een verharde straat. Linksaf, je loopt voorbij het huis van ’t Voerboertje (ijs), aan rechterzijde gelegen en hier staat een automaat met ijsverkoop, iets verderop aan linkerzijde (bij paal met knooppunt 74 erop) ga je een smal dalend pad volgen, de Veursvallei in. Onder jullie voeten bevindt zich de langste spoorwegtunnel van België, deze loopt van het Veursdal naar het Gulpdal en is 2.008m lang. De spoorweg is door de Duitsers in de 1ste Wereldoorlog aangelegd voor goederenvervoer van de haven van Antwerpen naar het Roergebied en is nog steeds in gebruik. Je blijft dit pad volgen, bij pad naar links blijf je rechtdoor gaan, verderop bij pad naar rechts ook rechtdoor gaan, hierna iets verderop aan rechterkant passeer je een hekwerk. Als je hier even tussendoor kijkt naar rechts dan zie je de ingang van de eerder genoemde tunnel. Het pad vervolgend kom je uit in het dorpje Veurs, bij Jetteke/Veurzerbron aan rechterhand de geasfalteerde straat oversteken (Wederom: Let op verkeer!!), straatje in, kort erna bij t-splitsing rechtsaanhoudend (langs aan rechterzijde gelegen “ut witte huuske”), geasfalteerd weggetje rechtsbuigend volgen, aan rechterhand passeer je een oude vervallen boerderij met een prachtige holle boom ervoor, weggetje stijgend volgen, 2e pad links (bij Mariabeeldje) inslaan, deze is onverhard. Je wandelt zo een stuk rond om de Veursvallei heen, naar rechts kijkende (na weiland, bij akkerveld) ziet u aan de overkant tegen de helling aan de wijngaarden van de Pietershof, onze streekwijn. Bij bankje aan rechterzijde het pad linksbuigend aanhouden. Onder aan je voeten zie je nu het dorpje Sint-Pietersvoeren liggen (naar rechtskijkend zie je bij helder weer de Maasvallei (NL) liggen. Het pad loopt naar beneden en je komt uit op de Sint-Pieterstraat. Recht vooruit kijkend zie je het kasteel en de vijvers van de forellenkwekerij liggen. Je gaat rechtsaf en volgt de Sint-Pieterstraat, je gaat linksaf de straat Commanderie in (hier zie je ook restaurant De Commanderie liggen voor een eventuele versnapering), op bruggetje in weg gebouwd zie je naar links kijkend

de forellen zwemmen, volg de straat (hierbij passeer je aan linkerhand de ingang van de forellenkwekerij, welke u kunt bezoeken en waar u tevens ook een versnapering kunt nemen), bocht naar rechts en naar rechts (= verharde weg) aanhouden, weg vervolgen. Bij weg naar rechts loop je rechtdoor (straatnaam Berg), hier bevindt zich gelijk aan rechterkant Hotel/restaurant De Cantarel en ook hier kunt u iets nuttigen. Volg dit straatje, bij t-splitsing rechts en direct hierna links (houten paal met knooppunt 47 erop). Aan linkerzijde bevindt zich een frisdrankenautomaat en dit straatje gaat langs de Shetlandhoeve (staat op gevel van het pand). Straatje gaat over in veldpad, deze blijven volgen (bij alle t-splitsingen rechts aanhouden). Uiteindelijk gaat het pad over in een geasfalteerde weg. Je ziet dan het dorp Sint-Martensvoeren voor u liggen en de Spoorbrug, waar je, de weg volgend, onderdoor loopt. Je komt bij een weg uit, deze oversteken (Let op: verkeer!!), rechts aanhouden, bij bankje links af klein padje langs beek (Mot) inslaan, einde paadje rechtdoor geasfalteerd stijgend straatje nemen, deze gaat over in bospad welke pittig steil is om te klimmen (kijk achterom voor een prachtig uitzicht op de Spoorbrug). Bovenaan bij hekje met bord van Altenbroek erop rechts bospad nemen, wederom steil klimmend. Hier bovenaan komend rechtsaf pad door dit prachtige bos volgen. Bij 4-sprong links af pad ligt omhooglopend volgen. Deze komt uit op asfaltweg (Plateau Kattenroth), hier rechts afslaan en geasfalteerde weg volgen. Geniet van de prachtige vergezichten!! Naar links kijkend zie je de dorpen aan Nederlandse zijde en naar rechts kijk je België in. Je loopt echt op de grens tussen deze twee landen. De weg naar rechts aanhouden en je komt bij 4-sprong in het gehucht Ulvend, waar u bij ’t Bakhuis heerlijk ijs kunt eten. Kruising (richting De Planck) oversteken, hier ziet u een grenspaal staan, kort erna bij Y-splitsing rechts aanhouden een boerenpad op, deze gaat langs boerderij, volg het pad met naar rechts kijkende wederom een prachtig uitzicht richting Sint-Martensvoeren en dit pad gaat over in asfalt. Aan einde hiervan, staat huis aan de rechterkant, de weg naar links volgen (aan rechterhand ligt het Broekbos), weg blijven volgen en deze komt uit op de doorgaande weg (Let op: verkeer!!) in het grensdorpje De Planck. Hier links af aan linker zijde van weg gaan lopen, bij zebrapad oversteken en straatje rechtdoor (doodlopend) inlopen. Hier ligt aan rechterzijde het schooltje. Rechtdoor langs/tussen de weilanden door “pad” volgen, stukje schuin weiland doorsteken, kom je bij een hekje aan rechterhand, door het hekje heen, volg paadje welke recht door een stuk akkerland loopt (deze is regelmatig bebouwd met mais) en kom je uit op het geasfalteerde weggetje bij ’t Voerboertje (herkenning van begin van deze wandeling?). Linksaf, geasfalteerd weggetje volgen en bij eerste pad rechts het Veursbos-Roodbos inslaan. Gemarkeerde pad, door houten palen afgezet, volgen. Bij geasfalteerde weg aankomende (LET OP: hard rijdend verkeer!!, kinderen en honden in de gaten houden) recht oversteken het bospad in en deze afdalend volgen kom je weer aan in Teuven tegenover de kerk. Hier rechtsaf slaan en u bent terug bij Moeder de Gans waar ongetwijfeld een heerlijk glas Belgisch bier op u wacht.

We hopen dat je een fijne wandeling hebt gehad,