Navigation close button

13,5km Wandeling

Een boswandeling over plateau met vergezichten en het station van Hombourg.

Stevige schoenen. Een lekkere stevige wandeling door Vlaams- en Franstalig gebied. Mogelijkheid tot eet- en drinkpauze onderweg. Duur 3 ½ uur (13,5 km) zonder pauze.

Vergeet niet tijdens de wandeling om u heen te kijken, kijk ook eens achterom 😊

Bij verlaten terrein Moeder de Gans aan straatkant schuin links straat oversteken de Gieveldstraat in. Op rechterkant hoek ligt een wit groot pand dat vroeger het gemeentehuis was. Aan linkerkant zie je de ommuurde oude pastorie. Je loopt nu naar beneden het Gulpdal in. Als je beneden bent ga je rechtdoor het bruggetje over de Gulp over. De weg kronkelt wat omhoog. Loop op verharde wegen links in verband met het auto-/motor-/fietsverkeer. Na de 2e bocht zie je ruim honderd meter verderop aan de rechterkant van de weg een slagboom, een bankje en een informatiebord over Teuvenderberg. Loop dit pad in, geniet van het mooie uitzicht over Teuven en omgeving. Na zo’n 40 meter splitst het pad zich, ga hier linksaf omhoog. Via holle weg door het bos omhoog kom je op een omgekapt open gebied, blijf pad volgen welke hierna door een berkenbos gaat. Je stuit op een breed zandpad en gaat rechtsaf. Dit brede zandpad waar je nu op loopt heet Op-den-Driesch. Je bent nog maar zo’n vijftig meter van Nederland verwijderd (links zie je de grenspaal staan). Goed, je blijft dit brede zandpad volgen en passeert vakantiewoning de Driezenhof. Je komt na een kilometer of wat (steeds rechtdoor) bij een geasfalteerde weg (dit is de weg van Teuven naar Beusdal en Sippenaken). Hier staat een monument ter herinnering aan de Elektrische Draad. In de 1ste Wereldoorlog hadden de Duitsers hier de grens afgezet met een staaldraad die onder hoogspanning stond om een vlucht naar het neutrale Nederland te verhinderen en tevens te voorkomen dat jonge recruten naar België kwamen. Er stond hier al eerder een (groter) monument om de slachtoffers te herdenken, maar deze hebben de Duitsers in 1940 weer verwijderd.

Steek deze weg over en blijf het pad rechtdoor volgen (ongeveer 1 – 1,5 km), pad naar rechts buigend aanhouden (linkerzijde pad is privé eigendom/zie bord aan boom). Na een tijdje aan rechterkant een houten bankje, hierna komt pad naar rechts maar deze negeren, rechtdoor pad blijven volgen (vooruitkijkend zie je dat dit pad al ligt naar beneden gaat en deze gaat over in een sterk dalende holle weg. Tijdens dalen kan je nu recht vooruit Hombourg zien liggen en links kan je het Drielandenpunt zien. Aan het einde van dit pad, hier staat rechts een ijzeren wegkruis, ga je linksaf. Je volgt dit pad. Aan linkerkant ligt in-/uitgang van tunnel van goederenspoor die onder door de heuvel loopt. Daar ben je dus zojuist overheen gelopen. Het spoor gaat naar het grote rangeerterrein bij Hombourg. Deze spoorweg is door de Duitsers in 1ste  Wereldoorlog aangelegd voor goederenvervoer van de haven van Antwerpen naar het Roergebied en is nog steeds in gebruik. Goed je loopt nog steeds op het pad en je steekt de ongebruikte spoorrails over en volgt het pad, welke onder bruggetje doorgaat, rechts afbuigend omhoog. Volg dit pad en na passeren van aan linkerhand liggende oude half gerenoveerde boerderij kom je bij een geasfalteerd weggetje en deze sla je links af op. Voor je zie je boven op heuvel een groot kruis staan dat de hele omgeving beheerst en naar links kijkend zie je Sippenaken liggen. Je loopt het dorp Hombourg in. Voor de winkel van “Ladry” ga je rechtsaf en steekt de parkeerplaats over. Trek in consumptie of iets om te eten? Loop dan rechtdoor langs de kerk. Direct daarna, je kijkt tegen de achterkant aan, ligt brasserie Grain d’orge, ingang is aan andere zijde. Ok, de parkeerplaats over dus. Loop de weg af. Let op voor het verkeer, snij eventueel de bocht af. Je komt langs het aan linkerkant liggende veevoerbedrijf Carnipor, dan rechtsaf de Rue de la Station in. Hier komt u aan op het oude treinstation van Hombourg, sinds 1958 niet meer in gebruik, maar er staan nog altijd oude treintoestellen om te bewonderen en regelmatig wordt deze locatie gebruikt voor het maken van persoonlijke fotoreportages. Vervolg de wandeling en loop langs de linkerkant van het spoor. Blijf rechtdoor lopen en dan zie je betonnen wanden aan beide zijden. Je kan links alvast hogerop gaan lopen of bij betonnen wand trap oplopen. Stukje bovenlangs blijven lopen. Wel goed opletten want aan linkerzijde komt een oude smalle steile stenen trap en gedeelte van bunker, deze trap loopt u omhoog (wees wel voorzichtig, mocht dit te spannend zijn dan kan je even omlopen door rechtdoor te gaan en dan bovenlangs weer terug naar punt waar trap uitkomt). Boven aan de trap ga je linksaf (even uitrusten op bankje? 😊) en volg dit pad. Op dit punt ben je al eerder geweest. Het ijzeren wegkruis blijft nu aan je rechterhand. Tijdens het lopen van dit pad heb je aan de linkerkant een mooi uitzicht en aan rechterkant groeien vele sleedoornstruiken waar de sleedoornjenever van gemaakt wordt. Ook ga je aan linkerkant een vennetje zien liggen en daarna, met een beetje geluk, vlak langs het pad Schotse Hooglandkoeien. Direct hierna loop je onder een natuurlijk bruggetje door (bomen die omgevallen zijn). Dit pad blijvend volgen staat links een houten hutje met daaruit komend een lange pijp/buis welke naar het pad gaat. Geen idee waar dit voor dient, benieuwd of jij dit weet? Nu ga je het pad naar links afbuigend volgen (pad rechtdoor is nu afgesloten door een groot hek wat wij betreuren, omdat wij daardoor deze wandeling nu een stukje langs de weg moeten laten gaan). Wel zie je nu een prachtig stukje natuur tijdens het afdalen van dit pad. Uiteindelijk kom je bij de geasfalteerde weg uit en sla je rechtsaf en loop (aan linkerzijde van de weg) door tot aan de t-splitsing (intussen zie je de mooie spoorbrug liggen). Bij t-splitsing rechts af en onder spoor door, weg volgen en daarna, waar de weg met bocht naar links gaat, rechtdoor aanhouden (is geasfalteerd straatje met bord doodlopend aan begin hiervan). Dit straatje volgen, gaat slingerend omhoog en na enige tijd ga je de eerste links, een verharde weg naar beneden. Vlak na deze afslag ga je rechts (voor een weiland) een klein paadje in. Je komt verderop weer op de verharde weg. Het kan hier best druk zijn dus kijk uit voor motor-/auto-/fietsverkeer. Volg deze weg. Je komt weer over een bruggetje over de Gulp. Bij t-splitsing rechtsaf straat volgen en zo loop je weer naar Moeder de Gans, die aan de linkerkant verschijnt.